Živeti zdaj

Mišo Tošič - Sanskrit je strojni jezik vesolja. Mantre v vsakdanjem življenju

MIŠO TOŠIČ

Zato se v vedah sanskrt imenuje "apauruṣeya" – "purusa" pomeni človek, "a" pa negacijo, kar pomeni, da je ta jezik ni človeškega izvora. Po vedah sanskrt ni bil govorjen zgolj na Zemlji, ampak ima tudi kozmično vrednost – je jezik, s katerim se sporazumevajo bitja na različnih ravneh vesolja.

Aleksandar Arsov

Aleksandar Arsov

Mišo je dobro poznano ime med vsemi, ki se ukvarjajo z djotišem. Velja za enega največjih poznavalcev indijske astrologije pri nas. Ko sem spraševal, kdo je v Sloveniji najboljši strokovnjak za mantre, so mnogi omenili njega. Njegova dolgoletna potepanja po indijski celini so očitno pustila globoke sledi celotne indijske filozofije, duhovnega znanja in razumevanja, ki na tem področju vre že stoletja.

Ker se že dolgo poznava, sem ga brez zadržkov poklical in ga neposredno vprašal, kakšno je njegovo poznavanje te tematike. Skromno se je branil, da ni nekakšen velik strokovnjak za mantre, a da o njih nekaj ve. V resnici se je med najinim bežnim klepetom hitro izkazalo, da to njegovo “nekaj” precej presega tisto, kar sem izvedel od drugih, ki so veliko bolj samozavestno trdili, da obvladajo to področje. Tako sva uskladila urnike in eno od najinih sicer rednih, “bežnih” srečanj namenila temu intervjuju.

Mišo zase pravi, da je učenec življenja, ki se še vedno uči. V vseh najinih srečanjih pa sem hitro uvidel, da je ta “predmet” z odliko diplomiral. Resda se vsi učimo skozi življenje, a njegovo življenje je bilo preveč zanimivo, da bi tukaj navajal zgolj splošne informacije. Njegovo poznavanje ved, djotiša, manter in vastuja je naravnost impresivno. Leta, preživeta v ašramih širom Evrope, in indijska potepanja so ga oblikovala v prijaznega učitelja in sošolca, ki pri vseh, ki jim prekriža pot, pušča neizbrisljive sledi. Naključij ni, a vseeno sem neskončno hvaležen vesolju za tisto nenaključno naključje, ki naju je pred leti združilo, in da se najine poti še vedno občasno prepletajo.

Zakaj mantre? Lani mi je kolega iz študentskih dni, za katerega nisem imel niti najmanjšega občutka, da bi imel kakšno povezavo z duhovnostjo, med enim izmed klepetov povedal nekaj zanimivega. Ko sem ga povprašal, katera duhovna praksa mu je najbližje, me je resno pogledal in rekel: “Stari, probal sem mantre, in moram ti povedati, to res deluje!” In če je on to rekel, potem lahko rečem, da to res deluje.

Kakšen je izvor manter in zakaj ravno sanskrt?

To je odlično vprašanje, ki zahteva širši pogled na zgodovino. Po eni razlagi naj bi bil sanskrt izvor indoevropskih jezikov. Če pogledamo z akademskega, zahodnega stališča, je to mogoče razumeti tako. Vendar pa, če na vprašanje pristopimo z širše, zgodovinske in duhovne perspektive, je sanskrt nekaj povsem drugega – strojni jezik vesolja. Sanskrt ni zgolj človeški jezik, ampak je na nek način najbližji izvorni kodi vesolja. Na podlagi tega jezika nastajajo novi jeziki, nove kode. Tako kot obstaja strojna koda, iz katere nastajajo različni računalniški jeziki, lahko rečemo, da je sanskrt izvorni jezik, ki ga ni ustvaril človek.

Zato se v vedah sanskrt imenuje “apauruṣeya” – “purusa” pomeni človek, “a” pa negacijo, kar pomeni, da je ta jezik ni človeškega izvora. Po vedah sanskrt ni bil govorjen zgolj na Zemlji, ampak ima tudi kozmično vrednost – je jezik, s katerim se sporazumevajo bitja na različnih ravneh vesolja.

Torej vesoljni esperanto?

Tako je, vesoljni esperanto. Morda ne le v vesolju, ampak tudi zunaj njega. Seveda, nekatere lastnosti sanskrta se lahko preizkusijo tudi na bolj praktičen način. Če, recimo, vtipkaš določen ukaz v računalnik, se zgodi nekaj točno določenega. Na podoben način lahko preizkušamo moč sanskrta, na primer z uporabo manter, ki so zvočne formule. Obstajajo tudi drugi načini testiranja, a vsekakor bi rekel, da je sanskrt prajezik, na podlagi katerega so nastali mnogi drugi jeziki, vendar iz povsem različnih razlogov, kot to trdijo zahodni akademiki. Ni šlo za invazijo arijcev v Indiji, temveč je zgodba precej bolj kompleksna. Vede, ki so shranile najstarejše znanje, so napisane v sanskrtu, kasneje pa so nastale različne različice tega jezika.

Kaj so mantre?

Beseda “mantra” izhaja iz dveh delov: “manas”, kar pomeni um, in “tra”, ki pomeni orodje ali inštrument. Skupaj tvorita besedo mantra, kar dobesedno pomeni “orodje uma” ali “zvočna formula, katere namen je umiriti um”. To je osnovna definicija. V praksi pa so mantre zvočne formule, ki se uporabljajo za različne duhovne in praktične namene.

Ali obstajajo nevedske mantre v sanskrtu?

Če govorimo o sanskrtu, težko rečemo, da so nevedske. Vede je potrebno gledati širše, kot to poznamo danes. Po ocenah naj bi bilo danes dostopnih le približno pet odstotkov celotnega vedsko-literarnega korpusa. Kljub temu gre še vedno za ogromno količino besedil, katerih pomen in vsebina so izjemno kompleksni, saj vključujejo sto tisoče verzov z različnimi, neposrednimi in skritimi pomeni.

Mantre se pojavljajo povsod v vedskem učenju. A če pogledamo širše – ali pa niso tudi druge zvočne formule prisotne v jezikih, ki niso sanskrt?

Recimo afirmacije?

Seveda. Afirmacije so le ena izmed oblik zvočnih formul. Ob tem pa so tu tudi različni načini naslavljanja bitij ali energij. Nekateri ljudje zaznavajo določene energije, medtem ko si gradijo razumevanje sveta okrog teh zaznav. Drugi pa zaznavajo specifične osebe, ki so “lastniki” teh energij. Tukaj ne moremo reči, da nekdo nima prav, gre le za globino razumevanja in način naslavljanja.

Zanimiv primer je uporaba imena Jezusa v različnih jezikih. Ko se recimo v Ameriki reče “I love Jesus”, je to v resnici anglizirana različica grško-latinskega imena “Jesus”, ki izhaja iz hebrejščine, kjer je izvorno ime “Ješua”, še prej pa “Isha”. Vse te različice v resnici pomenijo isto osebo.

To poraja vprašanje, kako lahko ista oseba odgovarja na različne molitve in prošnje. Odgovor je v tem, da pri nekaterih energijah v vesolju “koda” igra ključno vlogo – kot ključ, ki odklene določena vrata in sproži določene procese. Pri drugih bitjih pa gre za bitja z zelo razširjeno zavestjo, ki se odzivajo na različna imena, tudi če niso njihova lastna. Tako kot otrok, ki ne zna izgovoriti besede “mama”, ampak z zvokom “ma” še vedno kliče svojo mamo, ki ga prepozna.

Kaj pa raziskave o vplivu zvoka na materijo?

Točno. Obstaja zanimiv raziskovalec, dr. Hans Jenny, ki je preučeval vpliv zvoka na materijo. Uporabil je prah v posebnem tulcu in preučeval, kako se na njem pojavijo geometrijski liki, ko predvaja različne zvoke. Ugotovil je, da se pri zvoku “om” pojavijo specifični geometrijski liki. Po njegovih raziskavah sta samo sanskrt in hebrejščina povzročila nastanek teh oblik, kar pomeni, da zvok povzroča fizične spremembe, ki se izrazijo v geometrijskih oblikah.

Si že slišal za raziskave, kjer voda oblikuje različne kristalne oblike glede na vrsto molitve?

Ja, seveda, to je zelo zanimiv pojav. Ena izmed raziskav, ki je bila zelo odmevna, je pokazala, kako voda oblikuje kristale na različne načine, odvisno od tega, ali je bila izpostavljena muslimanski, krščanski ali celo drugim vrstam molitev. Voda iz pipe, kot jo poznamo, običajno nima kristalne oblike. Ta oblika se oblikuje šele, ko jo “informiramo” s pomočjo zvoka, besed ali molitev.

To se lepo ujema s tem, kar smo že omenjali o mantrah. Ko govorimo o mantrah, so različne zvočne formule namenjene različnim ciljem. V resnici jih je na milijone, vendar lahko vse mantre razdelimo v dve široki kategoriji: tiste, ki imajo materialni učinek, in tiste, ki imajo duhovni učinek.

A lahko malo pojasniš razliko med njimi?

Seveda. Mantre, ki transformirajo zavest in duhovno stanje, imajo duhovni učinek. Te so namenjene za notranje preoblikovanje, za duhovno rast in razsvetljenje. Po drugi strani pa so mantre, ki delujejo na materijo, tiste, ki vplivajo na fizične spremembe v svetu okoli nas. Seveda obstajajo tudi takšne, ki imajo sekundarni učinek na materijo, vendar njihova osnovna funkcija ostaja duhovna preobrazba.

Si že bil priča kakšni materialni spremembi zaradi manter?

Da, imel sem nekaj takih izkušenj. Z mantrami so povezani tudi določeni postopki in procesi. Nekatere izkušnje so lahko precej mistične, ampak sem bil priča spremembam, ki so bile vidne. Na primer, ko sem peljal skupino ljudi v Indijo, smo obiskali en šivov tempelj v južni Indiji. Ena gospa v naši skupini nas je opozorila, da tam obstaja mlajši svečenik, ki naj bi imel mistične sposobnosti, vendar se z njimi tudi zna igrati na način, ki ni vedno etičen. Rekel sem ji, da bomo poskrbeli, da se bomo izognili kakršnim koli zapletom.

Ko smo prispeli v tempelj, nas je že opazil in nas vprašal, če potrebujemo pomoč. Povedal sem mu, da smo zgolj prišli ogledat tempelj in da ne potrebujemo njegovega vodenja, ker sem že vedel, kaj to pomeni. Kasneje smo se izognili njegovim “ponudbam” in preživeli nekaj mirnega časa v templju.

Nekaj ur pozneje smo prispeli v hotel v drugem mestu. Hotel je imel standarden sistem: ko sem prišel na recepcijo, sem sporočil, da smo skupina, ki bi si želela ogledati sobe, da vidimo, ali nam ustrezajo, saj smo jih rezervirali vnaprej. Ko smo šli pogledat sobe, je bilo vse v redu, dokler zjutraj, ko me je žena poklicala in rekla, da moraš priti v kopalnico.

Ko sem prišel, sem videl, da so na polici v kopalnici ležale kosti in drugi predmeti, ki so nakazovali, da je nekdo izvajal nekakšen čuden magijski obred. Oba sva vedela, da je to “razglednica” od našega znanca iz prejšnjega popoldneva, tistega svečenika. Poklical sem recepcijo, da naj odstranijo predmete, in življenje je šlo naprej. To je lahko rezultat nekih zvočnih oblik, kot so mantra ali podobni rituali.

Kaj pa tehnično: ali je pomembno, da smo osredotočeni pri ponavljanju manter? Deluje zgolj poslušanje, ali moramo tudi izgovarjati mantre?

To je zelo dobro vprašanje. Eden od razlogov, zakaj se včasih težje doseže želeni rezultat, je povezan z osredotočenostjo pri izgovarjanju manter. Če nismo povezani z mantrami, ni enako, kot da bi jih izgovarjali osredotočeno in z namenom. Poslušanje mantr ima svojo vrednost, vendar bo rezultat bolj močan, če smo pri tem resnično osredotočeni.

Povezani? Samo koncentracija, ali tudi potreba po povezavi zgoraj in spodaj?

Tako, da. Pomembno je, da smo povezani z mantro, njenim namenom in vibracijo. Ko se pripravljamo na izvajanje manter, pogosto naredimo t. i. **sankalpo** – to je trenutek, ko se povežemo s srcem in umom, da se osredotočimo na svojo željo ali potrebo, preden začnemo izgovarjati mantre. To je ključnega pomena. V procesu je zelo pomembno, da razumemo, zakaj izvajamo to prakso in kaj želimo doseči.

Vedski princip je takšen, da se mantre izgovarjajo v čim bolj čistem stanju. Zjutraj vstanemo, se umijemo, stuširamo, imamo čista usta, nato meditiramo, osredotočimo misli na sankalpo nato pa izgovarjamo mantre. Če se med mantro pojavijo misli, ni greh, je pa pomembno, da se poskušamo čim bolj koncentrirati.
Nekatere mantre so močne in preproste, medtem ko nekatere zahtevajo dodatne postopke ali specifične priprave. To je podobno kot pri strojih ali računalniških jezikih: poznavanje jezika samo po sebi še ne zadostuje – morate vedeti tudi, kako pravilno uporabiti ločila, ukaze in podobno. V mantrah gre za razumevanje določenih pravil, kjer so vsi dejavniki pomembni: vrsta manter, njihov namen, čas uporabe in okolje.

Mantre, ki jih jaz poznam, te ki so namenjene razreševanju različnih karmičnih dolgov, so predvsem tiste, ki se nanašajo na Šivo, Ganeša, Lakšmi ter obenem tudi razne planetarne mantre.

Ja, planetarne so precej specifične in namenjene različnim energijam, ki vladajo nad različnimi področji našega življenja. Vendar pa je z vedsko tradicijo povezano še nekaj drugega: Vede nam namreč razlagajo, da se vsak človek, ko se rodi v tem svetu, rodi s šestimi vrstami dolgov. Če se pošalim, lahko rečemo, da se rodimo “zakreditirani” – karmično zakreditirani, če uporabim izraz, ki ga mnogi poznajo.

Kakšen “kredit” so torej ti karmični dolgovi?

To je res zanimiv pogled na stvar! V bistvu so naši karmični dolgovi nekakšna “breme”, ki smo si ga nakopali skozi prejšnja življenja. Gre za različne vrste “dolgov” – od osebnih do družbenih, od duhovnih do materialnih – in seveda, ne moremo jih zgolj izničiti s pomočjo manter. Lahko pa jih, kot praviš, izboljšamo ali zmanjšiš.

Torrej, mantre ne morejo popolnoma izničiti teh dolgov, ampak lahko pomagajo?

Tako je. Mantre same po sebi ne morejo “izbrisati” vseh karmičnih dolgov, vendar lahko pomagajo pri njihovem zmanjšanju, izboljšanju, ali celo pri njihovi hitrejši poravnavi, če gre za določene specifične karmične situacije. Seveda pa, če so dolgov preprosto preveč, se lahko zgodi, da mantre ne bodo imele tako močnega učinka, dokler dolg ni “poravnan”.

Kakšne vrste manter torej pomagajo pri teh karmičnih dolgovih?

Tiste, ki naslavljajo točno te karmične dolgove. (smeh) Seveda pa ne gre zgolj za mantre, ki so specifične za reševanje težav, ampak gre tudi za širše duhovne sisteme, ki vključujejo pravilno prakso, kot je na primer post, različne rituale, daritve, ali druge oblike iskanja ravnovesja in zmanjševanja teh karmičnih “bremen”.

Kako pa se to izgleda v praksi?

Ko sem bil v južni Indiji, sem se učil v tradicionalnih šolah, še posebej v okviru sistema **djotiša** (veda astrologije). Tam sem opazoval, kako ljudje živijo v skladu z duhovnimi praksami, ki niso zgolj izgovarjanje manter. Zelo pogosto mantra gre skupaj z nekim ritualom ali prakso, kot so na primer dolgoročne postne prakse, ki trajajo 40 dni ali pa posebni dnevi, ko se mora človek osredotočiti na določeno karmično temo. Če po vseh teh praksah ni prišlo do rezultatov, se pogleda, kje se je zataknilo.

Si bil kdaj priča kakšnemu takim ritualu?

Da, bil sem priča ritualom, ki so trajali več dni. Na enem takem ritualu je bilo prisotnih deset svečenikov, ki so ure in ure izvajali obrede, z ognjem, mantrami, žitom in drugimi ritualnimi elementi. Njihov cilj je bil razrešiti nek karmični problem. V tem primeru so že preverili, kaj je potrebno narediti, vendar je bilo nekaj, kar so morali še dodatno izvesti, da so lahko rešili težavo.

Ob koncu so se odločili vprašati še astrologa, ali so bili zadovoljni z opravljenim. Ko so šli skozi vse – osebno božanstvo, mestno božanstvo, regionalno božanstvo – so na koncu prišli do Višnua, ki naj bi dajal končne rezultate za vse stvari. In tu so se šokirali: Višnu ni bil zadovoljen.

Zakaj?

Niso vedeli, kaj so narobe naredili, zato so se začeli pogovarjati, da bi našli odgovor. Potem so prišli k meni, ki sem bil tam prisoten, in me vprašali, če bi jim morda lahko pomagal. Sprva sem dal nekaj predlogov, pa ni šlo, ptem pa sem nenadoma dobil idejo: Kaj če Višnu želi, da ta oseba, za katero so izvajali obred, naredi to in to? To je bila naloga, da bi odšli v določen sveti kraj. Ko so preverili, ali je Višnu zadovoljen s tem, je bil odgovor “da”. To je bil neverjeten trenutek. Po tem so me začeli obravnavati kot del njihove ekipe.

Zanimivo. Torej tudi intuitivne sposobnosti lahko igrajo pomembno vlogo v teh praksah?

Tako je. Seveda so mantre pomembne, vendar je intuitivna prepoznavnost, kot si rekel, ključna. Duhovne mantre se pogosto uporabljajo za naslavljanje kozmičnih entitet ali “administratorjev”, ki upravljajo različna področja vesolja. Vede pravijo, da obstaja 33 milijonov kozmičnih administratorjev, od katerih osem odloča o ključnih stvareh.

Toliko administracije, to je že pravi socializem!

(smeh) Ja, vesolje je res ogromno! In res lahko primerjamo z nekim velikim sistemom, kjer je vse zelo organizirano. Kot pri zdravniku: Dobite napotnico, vendar moraš čakati mesece na obisk. Toda v kozmični administraciji lahko obstajajo posebni “kanali”, ki vam omogočijo, da pridete na vrsto hitreje, tako kot nekakšen “karmični izbris”. To je nekaj, kar se pogosto dogaja v tem vesolju, kjer naslavljamo entitete v kozmični administraciji, da nam pomagajo.

Kdaj pa se uporablja ta vrsta materialnih manter – za razreševanje težav ali izpolnjevanje želja?

Tako je. Materialne mantre so pogosto usmerjene v specifične težave, ki jih želimo razrešiti, ali pa za izpolnitev določenih želja, seveda, v skladu z karmičnimi zakoni.

Se pravi, duhovne mantre so za tiste, ki nimajo težav? Ker na tem planetu, manj ali več, vsi nekako rešujemo težave.

Ja, obstaja več perspektiv na to, kaj pomeni “reševanje težave”. Ko se spremeniš, se verjetno tudi tvoje težave spremenijo. Recimo, če si oče in imaš otroka, tvoja želja ni, da bi mu vedno pomagal pri vsaki težavi. Želiš, da se nauči samostojnosti. Podobno velja za nas – na neki ravni so duhovne mantre povezane z učenjem in napredovanjem duše. To ni vedno “reševanje težave” v običajnem smislu, ampak gre za globlji proces osebne transformacije.

Ena od temeljnih razlik med materialnimi in duhovnimi mantrami je ta, da pri duhovnih mantrah prosimo specifičen aspekt boga ali njegovega avatarja, da nas vodi na tej poti. V **djotišu** to pogosto povežemo z različnimi planetami in njihovimi vplivi na naše življenje.

Na primer, Saturn?

Ja, Saturn, v nekaterih primerih, se naslavlja skozi avatarja Kurmo.

Kdo ali kaj je Kurma?

Kurma je reinkarnacija boga v obliki velikanske želve. Tudi v zgodbah iz Južne Amerike najdemo podobe želve, ki nosi svetove na svoji hrbtu. Po mitih naj bi bila ta želva prisotna med zgodbo o tem, kako so bogovi in demoni skupaj vlekli planeto, da so pridobili nektar nesmrtnosti. In to je povezano z zemeljskim karmičnim redom.

In to so tisti štirje sloni na hrbtu želve?

Tako je, točno tako. V teh mitih želva simbolizira stabilnost in zaščito vesolja. Ko naslavljamo bitja, ki so del kozmične administracije, se pogosto soočimo z vprašanjem, kaj si želimo. Če na primer želiš boljši avto, boljšo ženo, več zdravja ali več denarja, kozmični administratorji bodo rekli: “To želiš? To te stane toliko in toliko manter, nekaj obredov, jagij itd.” Ko izpolniš določene pogoje, se lahko “premakneš” v karmičnem zapisu, in tvoja želja bo uresničena.

Zveni, kot da to ni vedno dobro za nas.

Tako je. Kozmični administratorji se ne ukvarjajo s tem, ali bo želja škodljiva za nas ali druge – to je naša odgovornost. Nekateri ljudje pogosto pozabijo na osnovne karmične zakone, kot je “kar seješ, to žanješ”. Mislim, da mnogi menijo, da bodo z administrativnim pristopom “rešili” svoje težave, a se hitro zapletejo, ker ne upoštevajo posledic svojih dejanj.

Akt svobodne volje.

Da, to je ključ. Tisti, ki imajo bolj duhovne motive, pogosto naslavljajo kozmične administratorje z višjim namenom, na primer, da bi nekaj uredili v svojem življenju brez škode za druge. Tisti, ki naslavljajo inkarnacije bogov, pa pogosto usmerijo svoje želje v širši kontekst, da bi se izognili novim karmičnim dolgovom, medtem ko si še vedno želijo, da bi bile njihove želje uresničene.

Ali lahko dodaš primer duhovne mantre, ki je med ljudmi bolj znana?

Seveda. Zelo znane so **Ram mantre**, ki se pogosto pojejo, na primer *Shri Ram Jai Jai Ram* ali *Sita Ram, Sita Ram*. To so lahko pesmi, hvalnice ali molitve, ki se lahko zdijo kot preprosto ponavljanje, vendar imajo veliko duhovno moč, ker naslavljajo specifično božansko inkarnacijo, kot je Rama.

Kaj pa, če preprosto poješ mantro v sebi? Ali to deluje, ker sem nekje prebral, da so mantre zvok in da se zvok materializira?

To je odlično vprašanje. Obstajajo teorije, da je vesolje v svojem bistvu zamrznjen zvok, kar pomeni, da je struktura vesolja povezana z zvokom, ker naj bi tako nastalo. Zdaj, če se vprašamo, kaj je bolj učinkovito – ali zgolj poslušanje manter ali izgovarjanje manter – lahko rečemo, da se zvok, ki ga izgovarjamo ali izrekamo, bolj “materializira” v našem svetu.

Torej, če poslušam mantro, je manj učinkovito, kot če jo izgovarjam na glas?

Dolgo nazaj v Indiji je kmet imel bika, ki je nosil pretežko breme in omedlel. Vaščani so se odločili, da mu bodo pomagali tako, da so mu darovali svojo dobro karmo. Največ je podarila ženska z najstarejšim poklicem, ki sploh ni vedela, da ima zalogo dobre karme. Njen papagaj je vsak dan ponavljal mantro iz Bhagavad Gite, ki jo je prej slišal v ašramu. Njeno nezavedno poslušanje mantre ji je prineslo veliko karmične moči, ki jo je nato podarila biku. Ta zgodba nam pokaže, kako močne so lahko mantre, tudi če jih le poslušamo. Ampak ja, v veliki meri je res, da
če recimo le poslušaš mantre v ozadju, bo učinek bolj pasiven. Ko pa izgovarjaš mantro, še posebej z vso pozornostjo, intenco in zavedanjem, da to počneš iz srca, se moč zvoka povečuje. Pomemben je tudi element zavesti – ali resnično “misliš” to, kar izgovarjaš, ali pa zgolj ponavljaš besede, ker se ti zdijo le nekaj običajnega.

Kako pa deluje “intenca” pri naslavljanju nekega bitja?

Dajva si predstavljati, da si moj oče, in jaz ponavljam *Atii, Atiii*, v sebi, brez resnične vneme. Moje besede ne bodo imele iste moči, kot če bi jih izgovarjal odločno in z jasnim namenom. Če se natančno osredotočim na intenco, na svoj namen in občutek, da resnično želim doseči nekaj, bo to močneje vplivalo na “odziv” bitja, ki ga naslavljam.

In kozmični administratorji se odzivajo na mantre, ki jih ljudje pojejo nanje?

Da, tako je. Ko Ganeš ali Šiva, recimo, opravljata svojo službo kot kozmična administratorja, se odzivata na mantre, ki jim jih ljudje pojejo. Pomembno je, da so izpolnjeni določeni pogoji za izpolnitev želje, tudi če ta želja ni nujno “dobra” za nas. Kozmični administratorji morajo izpolniti svoje naloge, če so vsi karmični pogoji izpolnjeni, tudi če želja ima potencialno škodljive posledice.

Torej lahko nekdo, ki izpolni vse pogoje, dobi moč za slabe namene?

Da, absolutno. V tem primeru ima kozmični administrator nalogo, da izpolni željo, ne da bi se vmešaval v posledice. Seveda, to ni brez odgovornosti, in to je nekaj, kar je treba upoštevati pri uporabi manter za izpolnitev želja.

No, saj pravijo, da se je Hitler ukvarjal s črno magijo.

Ja, res je. No, da povem še eno od zgodb, ki izvira iz srednjega veka, je zelo zanimiva. Te zgodbe, življenjske anekdote, so zbrane v knjigah, kot so Purane, ki so zgodovinske knjige, obstajajo pa tudi sodobne različice, kjer so te zgodbe prilagojene času. Nekoč je živel musliman v neki vasi, ki je šel v gozd zaradi naravne potrebe. V bližini prepada, kjer je bil prepričan, da je sam, se je usedel. Takrat so ga napadli marjasci, in eden od njih ga je z oklom dobesedno prerezal. Možakar je v trenutku smrti, tik preden je izdihnil, vzkliknil “Haram!” (kar pomeni nekaj groznega), nato padel v prepad in umrl. Zanimivo je, da je v zadnjih trenutkih izgovoril “Ha” in “Ram”. “Ram” je namreč sveta beseda, ki naslavlja Ramo, božanstvo. V vedah je zapisano, da imajo zadnje besede pred smrtjo močan vpliv – tako kot zadnja slika v filmu pomeni začetek naslednjega. S tem, ko je izgovoril besedo “Ram”, je dosegel odrešitev in se osvobodil vseh karmičnih dolgov ter odšel v svet duš. Čeprav se morda zdi tragično, je pravzaprav dosegel nekaj izjemnega. To so dokumentirali jogiji in modreci, ki imajo sposobnost zaznavati poti duš po smrti in vidijo, kdo pride ponje iz drugih sfer.

Zanima me praktična uporaba manter, ali je še kaj razen prej naštetega pomembno pri izvajanju manter?

Ja, pomembno je, da si čist. To pomeni, da si po jedi ali pitju vedno umiješ usta.

Je nujno, da mantre govorim na glas?

Ni nujno, lahko jih izgovarjaš polglasno.

Kolikokrat moram ponoviti mantro? Je nujno 108-krat?

Ni nujno. Določene mantre je treba ponoviti veliko večkrat, govorimo o več tisoč ali celo milijonih ponovitev, da dosežeš “mantra siddhi” ali “mantra pala”, torej, da se manifestira željeni rezultat. Zato se včasih vprašam, kaj je boljše: ali najem “tima” ljudi, ki določen čas mantrajo vsak dan, saj imajo administrativne dostope, da to naredijo pravilno, ali pa to narediš sam. Možna sta oba načina, vendar se pogosto priporoča večje število ponovitev, saj um medtem pogosto odplava.

Kaj pa več kot 108?

108 je pravzaprav minimum. Lahko se začne s 54, ki je tudi sveta številka, povezana s krščanskim rožnim vencem. Pri nekaterih mantrah je pomembno število ponovitev, pri drugih pa ne toliko.

Ali je pomembno, da mantro ponavljam točno določeno število dni?

Nekaj se s tem zagotovo doseže, vendar vprašanje je, ali bo rezultat res viden. To je odvisno od vrste mantre. Vsekakor pa se več doseže, če si vsak dan vzameš vsaj pol ure.

Kaj pa, če med mantranjem vdirajo misli?

To je stalna borba, ki jo vsi poznamo. (smeh) Od tega je odvisna kvaliteta mantranja. Tako kot sem prej omenil pri primeru očeta in sina, je pomembna intenziteta, pa tudi koliko drugih motenj je prisotnih, vključno s karmičnimi dolgovi. Pri karmičnih stvareh je pogosto potrebno pogledati, kaj daje hitrejši rezultat – ali mantra, ali jagija (mantranje ob daritvi), ali tapa (asketizem), ko se odpoveš nečemu v določenem času, ali dana (daritev). V Indiji je vse natančno opredeljeno in to deluje, ker so ti procesi vzdrževani skozi tisoče generacij.

Lahko malo več o mantrah in daritvah?

Ko izvajajo mantre in jagije, pogosto nahranijo določeno število ljudi in podarijo bramanom oblačila ali posebne stvari. Gre za proces, ki so ga generacije oblikovale in ga ohranjajo, ker vedo, da deluje. Ko se te tradicije skozi čas pozabijo, se začne izgubljati tudi razumevanje, kaj je res in kaj ni.

Ali je res, da je pri planetarnih mantrah potrebna večja predanost in predvsem resnost?

To ni nujno vedno tako. Obstajajo tradicionalni in bolj sproščeni pogledi na mantre. Če si vesel, ko naslavljaš določeno božanstvo, je to prednost. Pomembno je, da imaš čustveno povezavo in nisi samo robot, ki ponavlja. Mislim, da je to celo zaželeno.

Tvoje osebne izkušnje z mantrami?

Jaz sem preizkusil marsikaj. Kar lahko rečem, je, da je mantranje v skupini pogosto močnejše, saj se ustvari posebna energija.

Torej, tako kot pri meditaciji, kjer se uskladijo srčni ritmi?

Tako, ja, le da je pri mantrah to še intenzivnejše. Ko uporabljamo mantre, naslavljamo določene sile ali bitja, vendar nimamo nadzora, kdaj se bodo odzvali. V duhovnih mantrah ni pomembna količina ponovitev, temveč čustvena iskrenost. Pogosto je čustvo povezano s količino, saj zahteva globoko povezavo, vendar ni strogega pravila, kot ga imamo pri materialnih mantrah, kjer moraš določeno število krogov ponoviti določeno število krat. Pri mantrah sem doživel marsikaj in še vedno združujem mantre z različnimi glasbenimi zvrstmi. Ko ustvariš nekaj, kar resnično deluje, čutiš blagoslove. Ampak tega se ne bi rad preveč hvalil.

Toda, če imam nekoga na intervjuju, me vedno zanima, ali je vse to preizkusil tudi v praksi?

Seveda, doživel sem čudeže, ampak ne tiste, ki jih pričakuješ – recimo, da bi videl svetlobo ali kaj takega. Doživel sem čudeže v osebnem smislu, predvsem med koncerti, ko sem nastopal in izvajal duhovno glasbo. Na teh koncertih so se dogajale neverjetne stvari, a ne takoj. Ljudje, ki niso bili duhovno nagnjeni in so se znašli tam bolj po naključju, so se proti koncu koncerta popolnoma spremenili. Videli smo, kako so se jim zasvetile oči in kako so začeli plesati, čeprav jih duhovnost sploh ni zanimala.

Si imel tudi kakšne materialne manifestacije?

Seveda, tudi te sem imel. Včasih rečem, da je to bila božja roka – splet mikro aranžmajev, ki jih nisem mogel sam uskladiti.

Si moral za to poslati posebno prošnjo v obliki mantre?

Da, ampak potem to jemlješ kot božjo roko. Vedno je to splet okoliščin, ki se združijo v popoln trenutek.

Kakšna je minimalna količina mantre za nekoga, ki ni tako vnet pri tem, da bi opazil spremembo?

En primer je študija dr. Wolfa v ZDA, ki je raziskoval učinke manter. Vzel je tri skupine ljudi – eni je dal pristno vedsko mantro, druga skupina ni imela naloge, tretji pa je dal izmišljeno mantro. Po enem mesecu je meril njihovo počutje. Prva skupina, ki je uporabljala vedską mantro, je občutila večji mir, urejene misli in povečan občutek sreče. To je bila znatna sprememba. Ljudje v drugih dveh skupinah se niso počutili prav nič drugače.Tako bi rekel, da je 15 do 20 minut na dan minimum za opazno spremembo.

Brez štetja do 108?

Ja, brez štetja. Samo osredotočiš se na mantro in občutke.

Ali obstajajo mantre, s katerimi si lahko poslabšamo situacijo?

Da, obstajajo mantre, ki so lahko nevarne, če naslavljajo temne sile. To je resna stvar in zahteva previdnost. Treba se je odločiti, ali gremo proti svetlobi ali temi. Zunaj tega pa ni posebnih nevarnosti.

Ko govorimo o izgovorjavi, me zanima, če pri duhovnih mantrah lahko napačna izgovorjava povzroči težave?

Pri mantrah, ki naslavljajo materialne sile, je preciznost ključna. Tam mora biti vsaka beseda pravilno izgovorjena, saj gre za strojne kode, ki odklepajo določene aspekte vesolja. Pri duhovnih mantrah, kjer naslavljamo osebe, pa je pomembnejša iskrenost in namen kot popolna izgovorjava.

Če prosim Saturna za manjši pritisk, je to materialna mantra?

Da, v tem primeru je pomembna natančna izgovorjava, kolikor je mogoče. Kljub temu, ker naslavljaš bitje, ki ve, da ga naslavljaš, je namen pomembnejši od natančne izgovorjave.

Vedno naslavljamo osebo, kajne?

Ne nujno. Recimo pri Harryju Potterju so bile magične besede tiste, ki so sprožile določen učinek – enako velja za materialne mantre. Vsak zlog mora biti pravilen, ker gre za dostop do strojne kode. Pri duhovnih mantrah pa naslavljamo bitja, ki nas razumejo, tudi če izgovorjava ni popolna.

Ali začetniki lahko naletijo na težave z materialnimi mantrami?

Ne, začetniki nimajo dostopa do teh materialnih manter. To so naprednejše tehnike, ki zahtevajo zelo natančno razumevanje in izvajanje.

Mantre so postale velik biznis. Mnogi pravijo, da potrebujemo učitelja, da nas nauči točne izgovorjave. Je to res?

V Indiji se izgovorjava mantre razlikuje od regije do regije. Pri materialnih mantrah je natančnost bolj pomembna, pri duhovnih pa manj, ker osebe, ki jih naslavljamo, razumejo našo intenco.

Nam lahko poveš kakšne splošne mantre?

Splošnih manter ne uporabljam, ker so preveč splošne. Vedno se osredotočim na specifične težave in ustrezno mantro za to težavo. Če imate specifično težavo, je najbolje, da se posvetujete z nekom, ki obvlada djotiš, da vam predlaga pravo mantro za vaš primer.

Torej, če ima nekdo specifično ali splošno težavo, bi bilo dobro, da kontaktira nekoga, ki se ukvarja z djotišem, da preveri, katera mantra bi bila primerna, in potem recimo naslovi tisti planet?

Da, točno tako. Pravzaprav naslavljamo osebo, ki ta planet predstavlja.

Kaj pa Lakšmi mantra za obilje?

Lakšmi mantra je splošna, vendar moraš vedeti, da je Lakšmi soproga Narajane.

Ker nimam pojma, kdo je to, ne vem, kaj naj si zdaj mislim.

Lakšmi je boginja sreče in bogastva. Njo častijo celo polbogovi.Ona je vedno ob svojem soprogu, ker je znana kot sveta soproga, ki vedno deluje v interes soproga in njegovega poslanstva – torej, da pomaga dušam priti nazaj tja, od koder so prišle. Ko ljudje naslavljajo Lakšmi, je pomembno vedeti, da obstaja tudi njena nasprotna oblika, imenovana A Lakšmi. Če jo naslavljaš posamično, jo kličejo Čančala, kar pomeni minljivo srečo – nekaj, kar je minljivo, kot vse v naravi. Ko pa jo naslavljaš skupaj z Narajano, potem njena sreča ostane, ker je tam tudi njen soprog in to spremeni njen pogled. Pri teh mantrah je torej potrebno upoštevati več plasti.

Če nekdo ne želi preveč poglobljeno delati z mantrami in bi rad le malo raziskal, ni verjetno greh, če uporablja splošne mantre?

Seveda, ni greh, splošne mantre lahko delujejo, vendar morda niso najboljša izbira, če govorimo o nekih specifičnih situacijah.

Torej lahko dosežemo nek rezultat, ni pa to kirurško natančno?

Tako je. Če pa gre za specifično težavo, je bolje pogledati planetarno, ker različni planeti v različnih kartah in obdobjih predstavljajo različne stvari. Mars, na primer, je za nekoga lahko najboljši planet, za drugega pa najslabši. Enako velja za Jupiter.

Lahko to pojasniš?

Na primer, če je Jupiter vladar 12. hiše, hiše izgube, namesto 10. hiše, ki je hiša kariere, potem se razmerja planetov in njihovih vplivov spremenijo.

Aha, razumem. Torej, če gre za izgubo, potem ne naslavljamo Lakšmi, ampak Jupiter, ker ne prosimo za obilje, ampak za zmanjšan pritisk izgube?

Tako je. Pomembno je ugotoviti, zakaj ta pritisk obstaja, in kaj moramo narediti, da ga zmanjšamo. Velikokrat je to povezano z nalogo, ki jo moramo opraviti. Nekaj, kar smo naredili v prejšnjem življenju, je morda povzročilo težave v tem življenju, in zdaj moramo to razrešiti. Pogosto to vključuje nekakšno služenje (sevo) ali pomoč drugim. Poznam ženske, ki niso mogle imeti otrok, pa so pomagale ženskam z otroki, in s tem so tudi same zanosile. S tem so spremenile svoj odnos in pomagale nekomu, ne da bi pričakovale kaj v zameno. To je podobno kot tista zgodba o pocestnici, ki je poslušala Bhagavad-gito, ne da bi vedela, kakšen učinek ima.

To me spomni na intervju s Klaro, ki je povedala, da se ljudje, ko razrešijo veliko travmo, pogosto odločijo pomagati tistim, ki so doživeli podobno travmo.

Da, to je odlična pot in zelo učinkovita.

S kakšnimi mantrami pa ti delaš?

Jaz osebno delam le z duhovnimi mantrami, ker vem, da nimajo nobenih negativnih učinkov. Ko pa gre za mantre, ki naslavljajo različne planete in njihove vladarje, nikoli ne veš, ali je to primerno za osebo, ker ne poznaš njene karte.

Ampak v vsakem primeru je mantra neke vrste lekcija in razreševanje te lekcije, ker izražaš pripravljenost, voljo in ponižnost?

Tako je. Ampak jaz osebno verjamem, da je izvor vseh težav duhoven, in ne verjamem, da se lahko materialni problemi rešujejo samo z materialnimi sredstvi. Nekaj življenj nazaj sem bil zdravnik na Divjem zahodu v Ameriki. Imel sem svoj botanični vrt in revolver ter sem pomagal ljudem po najboljših močeh. Ko sem zapustil telo, sem premišljeval o svojem življenju in prišel do sklepa, da pravzaprav nisem nikomur zares pomagal. Čeprav sem zdravil bolezni in zlome, sem ugotovil, da je bilo vse to le obliž. Ljudje niso spremenili svojega življenja, niso se ničesar naučili. Zato sem se v naslednjem življenju podal v drugo smer.

Ja, včasih lahko že ena sama beseda spremeni človekovo življenje. Pogosto se ne zavedamo, kolikokrat smo komu pomagali že samo s svojo prisotnostjo, lepo besedo ali bežnim nasvetom.

Ljudje, s katerimi smo zdaj, nas spremljajo tudi v prihodnjih življenjih. Potem se vprašaš: ali jim samo priskrbeti obliž ali pa jih usmeriti, da spremenijo prehrano in življenjske navade, če imajo na primer težave z želodcem? Tako sem se v naslednjem življenju odločil bolj posvetiti temu, kako lahko duhovno pomagam, da bodo vidne dolgoročne spremembe.

Prej sva govorila o magičnih mantrah. So te res za vsakogar? Ali se prenašajo iz roda v rod?

Ne, niso za vsakogar in res se prenašajo po določenih linijah. To so ponavadi skrite, t.i. tantrične mantre. Tantra ni negativna beseda, kot jo nekateri napačno razumejo; preprosto pomeni proces. Obstajajo satvične, radžastične in tamastične tantre. Tamastične mantre so povezane s temo in škodovanjem drugim, materialnimi cilji. Potem imamo radžastične mantre, ki so povezane s strastjo in izpolnjevanjem želja. Satvične mantre pa spodbujajo razvoj vrline, modrosti in pomagajo gledati na življenje na drugačen način ter imeti odgovoren odnos do življenja.

Torej črna magija uporablja sanskrt?

Tudi, ja. To so te tamastične mantre.

Ali lahko z mantrami odstranimo negativne energije, če jih pojemo za druge ljudi?

Lahko, še posebej, če mantre poje več ljudi hkrati. To so skupne molitve.

Podobno, kot si prej omenjal, da lahko najameš skupino ljudi, da pojejo mantre zate?

Da, to je ena izmed poti in tudi zelo razširjena praksa. Ti ljudje so profesionalci, poznajo postopke, ki se izvajajo že stoletja. Njihova izkušnja jim omogoča, da vedo, da bo rezultat dosežen, ker so to počeli že mnogokrat.

Je to etično?

Seveda, ker je to njihova služba in ne izvajajo ničesar, kar bi bilo zunaj vedskega kodeksa.

Ne mislim toliko za njih, ampak za osebo, ki najame takšno storitev, da bi dosegla neki cilj.

Vsak ima pravico to naročiti. Vprašanje pa je, ali je to dobro za osebo ali ne.

Osebno vprašanje – katera mantra ti je najbolj pomagala in koliko jih uporabljaš v vsakdanjem življenju?

Vsak dan posvetim kar nekaj časa mantram. Moje izkušnje so se začele z mantrami, ki se pojejo. Kot glasbeniku so mi te mantre blizu. Nekdo bi lahko rekel, da to niso mantre, ker so v obliki pesmi, ampak gre za stotre, hvalnice ali molitve v verzih. Včasih tudi ljudske pesmi vsebujejo delčke manter. Meni je to zelo blizu. Tudi ustvarjam glasbo na ta način – uporabljam ljudske pesmi in poskušam ustvariti most med vzhodom in zahodom. Pesmi, ki vključujejo imena kot so Gopal, Govinda ali Narasinhra mantre za zaščito, poskušam približati našemu zahodnemu ušesu, da niso preveč indijske.

Si kdaj pozdravil kakšno bolezen s pomočjo manter? Vem, da so nekatere mantre namenjene zdravju.

Enkrat, ko sem bil v zelo nevarni situaciji, sem začel izgovarjati Narasinhra mantre, ki so mantre boga zaščitnika. Takrat se mi je težava na nenavaden in zelo hiter način razrešila. Dobil sem nenadno vročino, zaradi česar so me odslovili s sestanka, kar se je izkazalo za najboljšo možno rešitev. Torej, da, imam osebno izkušnjo z mantrami.

Ali obstajajo mantre, ki so specifično namenjene določenim organom?

Obstajajo specialistične mantre, vendar jih je treba pogosto uporabljati skupaj z drugimi postopki kot del obreda.

A tudi splošne mantre lahko podkrepimo s kakšnimi obredi, daritvami ipd.?

Ja, to je še posebej pomembno pri mantrah, ki vključujejo božje ime. Te mantre so najmočnejše, kar obstajajo. Zelo pomembno je, ko se te mantre usmerijo z namenom, kot recimo, če je neka oseba bolna. Če se zbere skupina ljudi – lahko deset, sto ali celo tisoč – ki vsi skupaj pojejo mantre z namenom pomoči tej osebi, je to neverjetno močna energija. To lahko dejansko spremeni karmo te osebe. Vendar je na bogu, da se odloči, ali naj se ta oseba pozdravi ali pa naj gre naprej, če je to v njenem najboljšem interesu.

Poglej, obstaja en zanimiv eksperiment, ki so ga izvedli tako v Indiji kot tudi v Ameriki. Šlo je za mantre, ki prikličejo dež. Obredi so bili izjemno dragi, financiral pa jih je nek akademik, ki je želel preveriti, ali resnično delujejo. Odšel je v Indijo in pripeljal bramane (duhovnike), nato jih je poslal na Bližnji vzhod, kjer že zelo dolgo ni bilo dežja. Bramanski obred je bil izveden po vseh pravilih, in dež je dejansko začel padati! To je bil rezultat natančno izvedenega postopka.

Drugi primer je nekoliko drugačen, a še vedno temelji na uporabi božjih imen. V srednjem veku je v Indiji svetnik Rasikananda pomagal kralju, katerega kraljestvo je trpelo zaradi dolgotrajne suše. Kralj je v preteklosti užalil nekatere svečenike, kar je povzročilo karmični vozel, ki je blokiral dež. Svetnik se je strinjal, da bo organiziral festival, kjer bodo ljudje peli božje mantre, jedli posvečeno hrano in se veselili, vse stroške pa je moral kriti kralj. Festival je trajal dvanajst dni, in na dvanajsti dan je začelo liti iz neba, pretrgali so karmični vozel in dež je končno padel.

Zanimiv eksperiment je bil izveden tudi v Ameriki, ko so med intervjujem z nekim novodobnim bramanom postavili vprašanje, ali lahko prikliče dež. Odvrnil je, da seveda lahko, bi pa potreboval pomoč poslušalcev. Voditelj je povabil ljudi, da skupaj z bramanom mantrajo za dež, saj je v tistem kraju že dlje časa vladala suša. Kljub temu, da ljudje niso resno verjeli, da bo to delovalo, so se vseeno pridružili, bolj za šalo kot zares. Tisto popoldne je začelo deževati, čeprav dež ni bil napovedan. Z močjo množične mantre so presekali karmični vozel, ki je povzročal sušo.

Še zadnje vprašanje, nekdo, ki bi se rad lotil manter, kako naj se loti tega? A poišče kakšno mantro na YouTubu in začne?

Ja, seveda, lahko. Najboljše je izbrati mantre, ki naslavljajo različne inkarnacije boga. Ob 33 milijonih kozmičnih administratorjev so tudi inkarnacije boga, ki imajo največjo moč. Če jih naslavljaš, je to največ, kar lahko narediš.
Poimenuj mi par njih.

Recimo za Jupiter je Vamana, inkarnacija v podobi majhnega svečenika. Za Saturna pa je bolje naslavljati njegovega duhovnega vladarja, kot sta Kurma ali Narasimha. Če mantramo mantre, ki jih izgovarjajo ta bitja, je učinek neprimerljiv.

Torej ne Saturna, Šanija, ampak Kurmo?

Ja, to bi bilo bolje. Om Kurma namaha. In kot sva že omenila, pomembno je , da imaš pri izgovarjanju čistost telesa in misli.

Ko si že omenil Saturna, bi rad vprašal še glede finančnih težav, sklepam, da potem verjetno ne nagovarjaš Lakšmi, ampak?

Vedno je treba pogledati vzrok težave. Duhovne mantre so vedno koristne in mantranje Lakšmi ne bo škodilo, vendar je vprašanje, če je to najboljša pot za specifičen problem.

Torej v primeru psiho- fizično materialnih ali duhovnih težav ali bolečin se obrnite na svojega djotiš mojstra?

Tako nekako.

Evo, sva se namantrala in prebila na konec klepeta. Najlepše hvala.

Hvala tudi tebi.

Djotiš-logo

Mišo Tošić
Splet: www.djotiš.si

ŽIVETI ZDAJ

Izbrano:

Deli vsebino 🙏:
Scroll to Top